Beszámoló

Tandem Projekt – 2020. október. 25.

Szerző:

Ebben a projektben utcai árusaink kiválasztanak valakit a vevőik közül, vagy más esetben az olvasó választ ki egy eladót. A workshop célja, hogy támogatást nyújtson, a követező módszerekkel:

– Az olvasó segít az eladónak az újság árusításában.

– Az eladó megmutatja a vevőnek, milyen  értékesítési technikákat használ.

– Ezután megosztják egymással a tapasztalataikat, és ebből a beszélgetésből kiválasztanak egy kulcsszót.

– Ezek után kapnak egy fényképezőgépet, amivel összesen 36 fényképet lehet készíteni.

– Az utcán sétálva a kiválasztott kulcsszóval kapcsolatos fotókat készítenek, de mindenki lefeljebb 15 képet csinálhat.

– Mivel automata fényképezőgépet használnak, nem tudják a képeket törölni, és nem is látják a fotókat amelyeket készítettek.

– A Novy Prostor szerkesztősége követi és segíti őket, és maguk is készítenek felvételeket.

– Amikor a kamera betelt, mindannyian összeülnek egy kávéra.

– Együtt készítenek egy négy oldalas dokumentumot, amiből kettő a tapasztalataikról, meglátásaikról szól, a másik kettőben pedig a kulcsszavukról készült fotók láthatóak.

Reményeink szerint ez a program segít népszerűsíteni az eladóinkat, és lehetőséget teremt arra, hogy az újságárusok és a vevők megismerhessék egymást.

Azt is reméljük, hogy az érzékenyítő akció keretében az olvasóink bele tudják képzelni magukat az újságárusok helyébe.

Tandem 02

Dátum: 2020. október. 25.

Résztvevők: Alena Novy Prostor eladó, Františka Novy Prostor olvasó

Františka egy fiatal lány, aki egy Alenához közeli irodában dolgozik, és rendszeresen vásárol tőle újságot. Korábban összebarátkoztak, sokszor beszélgetnek, és Františka minden számot megvesz. Alena az egyik legtapasztaltabb eladónk. Egy hostelben él, megjárta a börtönt, és komoly egészségügyi problémái vannak. Számára az újságárulás az egyetlen pénzkereseti lehetőség. Alena és Františka úgy döntöttek, hogy csatlakoznak a Tandem workshopunkhoz.

Františka felvette az eladó mellényt és az igazolványt, pár jó tanáccsal elláttuk, és  egyedül hagytuk, hogy tudja árulni a magazint. Harminc perc alatt mindössze egy újságot tudott eladni, de sok tapasztalattal gazdagodott. Elmondta, hogy az utcán sétáló emberek kerülték vele a szemkontaktust, és kényelmetlenül érezte magát, miközben az újságot árulta. Mindenki azt gondolhatta, hogy hátrányos helyzetben van. A járókelők azért is néztek rá furcsán, mert nem illett bele a hajléktalanokról felépített sztereotípiába.

Františka egyik legérdekesebb észrevétele, az a járókelők testbeszéde volt. Akik nem akartak tőle újságot vásárolni felgyorsítottak vagy kikerülték őt. Alena is észrevette ugyanezt, és megállapodtak, hogy a projektjük kulcsszava a „testbeszéd” lesz.

50 percig készítettek képeket, amiben át tudják adni a „testbeszéd” témáját. Eközben sokat beszélgettek a gyerekkorukról, öltözködésről, és az életük különböző nehézségeiről.

A beszámoló a találkozásukról a Novy Prostor 566-os számában jelent meg  2020. november 12-én, összesen 14000 példányban.

Kapcsolódó írások