Lepedők, amelyek enyhén neorealista nápolyi stílusban száradnak a
kötélen mit sem sejtve, mígnem egy szemüveges fiatalember, mai szóval
terrorista, talán szabadságharcos, de minimum megtévedt pozitív hős,
aki lassú és látványos haldoklásával összevérzi az egyébként sokat
látott lepedőket.
Innentől kezdve véres lepedők…
Abban az időben még létezett a filmnyelv, rendezők és nem sztárocskák
rendezték a filmeket. Januárban múlt 41 éve, hogy meghalt Zbigniew
Cybulski lengyel színész. Ő a közép-európai James Dean, a lázadó ifjú
egyéniség, közeli rokona Viszockij, a moszkvai bárd és Hamlet,
távolabbi a francia Gérard Philipe… A rockzene ifjú halottai (
Hendrix és Joplin ) mellett még megemlíthető legtávolabbi
csillagképként a szexszimbólum Monroe három férjjel és a két lelőtt
Kennedyvel az ágyában…
A nagy világcsavargó szintén lengyel Edward Stachura ( jómaga is
fiatalon hunyt el ) egyik regénye éppen Cybulski vonatbalesetes
halálával indul. Nekünk, a legnagyobb finnugor, sőt uráli nép művelt
képviselőinek azonnal József Attila és Latinovits ugrik be. Zbigniew a
varsói gyorsot próbálta elérni a wroclawi (középkori magyar neve:
Boroszló) pályaudvaron, ám rosszul lépett, megcsúszott és…
A nálam fiatalabbak kedvéért megemlítem, hogy 1927 és 1967 között élt,
még a negyvenedik életévét sem töltötte be, amikor meghalt. 1954-től
1967-ig játszott filmekben, 1953-ban végezte a krakkói színiakadémiát,
majd a tengerparton, illetve a fővárosi vagabund kabaré kísérleti
színházban szerepelt. Az esszé nyitóképében vázolt akkoriban legendás
haldoklási jelenetet Andrzejewski regényéből készült Wajda által
rendezett filmben alakította. A honi hadsereg, amely a második
világháborúban a németek és az ukrán nemzetiek ellen harcolt,
katonájaként a szovjet típusú néphatalom első éveiben az új lengyel
néphadsereg ellen küzdött. Azt feladatot kapta a földalatti
mozgalomtól, hogy likvidáljon egy párttitkárt. A sikeres merényletet
szerelmes éjszaka előzi meg a kis hotelszobában. Maciek és Krystyna
szerelme a romos templomban, fejjel lefelé lógó Jézus Krisztus mellett
szökken szárba.
Wajda filmjei csupa-csupa szimbólum.
Az a partizán múltból itt ragadt bádog, amiből a gyilkos főhős a rumot
issza, az a modern sötét szemüveg. Most magát a rendezőt, Andrzej
Wajdát idézem: „Zbigniew döntő módon járult hozzá a film sikeréhez.
Eleinte nem is sejtettem, hogy éppen a legfontosabb elemet fogja
hozzáadni. Játékstílusa, nemtörődömséget sugárzó gesztusai, öltözéke,
szemüvege — mindez nagyon is illett a fiatal nemzedék egyes rétegeinek
külső megnyilatkozásaihoz… … Olyan embert elevenített meg, aki
benne él a háborúban, de nem hivatásból harcol… … Költő lehetne,
tudós, gondolkodó… …S a figura tragikuma éppen abban rejlik, hogy
ez a fiatalember nem fogadja el a valóságot.”
a wajda idézet forrása:
Études Cinématographiques, Párizs, 1968, 69-72. szám