A világ bármely pontján lép is fel a Fischer Iván vezette Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ), a hallgatóság mindig zsúfolásig megtölti a nézőteret, lehet hagyományos koncertterem, a budapesti Hősök tere, vagy a hatalmas pekingi National Center for Performing Arts (NCPA).
A siker egyik oka, hogy Fischer Iván és a zenekar folyamatosan új utakat keres. Rendre újabb és újabb koncerttípusokat vezetnek be. Az egyedi, rendkívül magas zenei megformálás mellett, új módszereket vagy más megközelítéseket próbálnak ki. Jó példa ennek bemutatására az együttes októberi turnéja Kínában és Dél-Koreában, amikoris a Fesztiválzenekar és karmesterük Fischer Iván Peking, Sanghaj, Hszian és Szöul közönségét vette le a lábáról.
Elképesztő hatása van, ha egy szimfonikus zenekar leteszi a hangszereit és énekelni kezd. Főleg, ha mindezt magyar együttesként kínai vagy koreai nyelven teszi… a tömeg itt úgy ünnepelte a BFZ-t, mintha egy futballstadionban lettek volna… álló ováció, örömkönnyek, megállíthatatlan bravózás, villódzó vakuk…
A hatalmas siker persze nem csak a meghatottságnak volt köszönhető, melyet a helyi nyelven előadott népdal váltott ki. A zenekar csodálatosan magas színvonalú előadása mellett, szólistaként szerepelt a horvát zongoraművész, Dejan Lazić is, aki ráadásnak világpremierrel készült. Mindenkit, Fischer Ivánt is meglepve, előadta a karmester-zeneszerző napokban elkészült új szvitjének egyik tételét, a Ragtime-ot is. A második pekingi hangversenyen pedig, csatlakozott a zenekarhoz a Berlinben élő, Ning Feng is, aki a BFZ koncertjén kínai hegedűművészként, kínai közönségnek játszhatott Dutilleux-t és Bachot, Kínában.
Fischer Iván és muzsikusai páratlan hazai népszerűségének okai között említhetjük, hogy a zenekar az alapítása óta tudatosan és magas színvonalon foglalkozik a gyerekek és fiatalok zenei nevelésével. A húszéves kakaókoncert sorozat keretében az öt-tizenkét éves gyerekek ismerkedhetnek a zenével és a hangszerekkel. A gyermekopera sorozat látogatói együtt is énekelhetnek, zenélhetnek a muzsikusokkal. A fiatalok számára pedig új koncertformát találtak ki, az éjféli hangversenyeket, ahová nem kell kiöltözni, az ifjú nézők babzsákokon ülhetnek, és rövid szellemes ismertetőt is kapnak a zeneművekhez.
A Fesztiválzenekar nem pusztán a gyerekekre gondol, igyekszik eljuttatni a zenei élményt minden korosztálynak. Évek óta muzsikálnak idősotthonokban, templomokban, zsinagógákban, hátrányos helyzetű térségekben, bárhol, ahol szívesen fogadják az igényes zenét.
Ráadásul a Budapesti Fesztiválzenekar ebben az évben nagyszabású zenei tervet dolgozott ki a főváros számára, mely a Budapest – a Zene Fővárosa címet kapta. A program célja, hogy a legmagasabb minőséget biztosítva, a bartóki „csak tiszta forrásból” elvet követve tegyék elérhetővé a klasszikus zenét a főváros polgárai számára. A zenekar minden generációhoz eljuttatja a zenét Budapesten az óvodásoktól az idősekig – kiemelt hangsúlyt fektetve a gyerekek zenei nevelésére – ennek érdekében pedig különböző koncertformákat dolgoztak ki.
A világhírű zenekar a főváros számára összeállított programjával a budapesti emberek szolgálata mellett hatalmas nemzetközi imázshasznot hoz a fővárosnak, hasonlóan azokhoz a vezető zenekarokhoz (Berlini Filharmonikusok, Bécsi Filharmonikusok, New York-i Filharmonikusok), amelyek neve összefonódott városuk nevével
Öröm és megtisztelő számunkra, hogy Fischer Iván zeneigazgató úr tengernyi elfoglaltsága mellett is válaszolt néhány kérdésünkre. Köszönjük!
Karnagy úr, fel tudna idézni a gyermekkorából olyan zenei élményt, ami egész életére hatással lehetett?
Apám nagyon szerette Wagner Lohengrin című operáját, annyira, hogy megtanulta kívülről zongorázni az egész első felvonást. Hozzádünnyögte az énekszólamokat, és gyakran végig játszotta az egészet. Néhány részlet máig a fülemben cseng, például amikor Lohengrin megtiltja Elsának, hogy kérdéseket tegyen fel múltjáról, származásáról.
Önnek személy szerint, és a BFZ-nek láthatóan fontos a gyerekek és a fiatalok zenei fejlődése. Kérem, hogy mondja el, miért, és hogyan nevelik a jövő közönségét, és tapasztalata szerint, hogyan fogadják ezt a gyerekek és fiatalok?
Sok szinten folyik ez a munka, mi nem csak közönségként képzeljük el a fiatalokat. Segítjük a művelődésüket, kulturáltságukat, miközben arra is lehetőséget adunk, hogy tájékozódjanak, milyen hangszert lenne jó tanulniuk. Ismerek olyan hegedűművészt, aki húsz évvel ezelőtt a Kakaókoncerten kapott kedvet a zenetanuláshoz. Amennyire erőnkből telik, igyekszünk Kodály elveit megvalósítani: a gyerek élete gazdagabb lesz, ha megtanulja a zene nyelvét. Ezt a nyelvet hallgatóként, és aktív résztvevőként is jó elsajátítani. A fiatalok közül igyekszünk megtalálni az igényeseket, akiket vonz a kultúra, a zene. Csak nagy lelkesedéssel találkoztam mindegyik generáció esetében.
A BFZ-t a világ legjobb zenekarai között jegyzik, sőt egyes források egyenesen a legjobbnak tartják. Miben más a Fesztiválzenekar, milyen változtatásokra, újításokra volt szükség a jövő zenekarának felépítéséhez?
Ez egy állandó folyamat, amit nehéz egy-két mondatba sűríteni. Nagyon izgalmas kihívás haladni a korral, és ahelyett, hogy leragadnánk a zenekar hagyományos szokásainál, keresni az újabb és újabb lehetőségeket, hogy hogyan tudjuk szolgálni a közönséget. Mi abban hiszünk, hogy nem a terméken kell változtatni, hanem annak eljuttatásán. Más szóval, mi nem cross-over zenét játszunk, hanem klasszikusat, de ezt olyan környezetben, olyan módon, hogy eljusson az új generációhoz is.
Az emberek többsége gyakran hallgat zenét pihenés közben, vagy épp pihenésként. Karnagy úr, hogy pihen?
Érdekes kérdés ez, mert engem is pihentet a zenehallgatás, de csak akkor, ha odafigyelek rá. Akkor ugyanis a zene kikapcsolja a mindennapi gondolatokat, és elvisz egy szép, másik világba. Azt viszont nem szeretem, ha háttérzene szól, mert az nem pihentet, hanem rontja a koncentrációt, és fáraszt.
Karnagy úr, hogy tölti a karácsonyt?
Két fiammal minden évben kimegyünk a Blaha Lujza térre ételt osztani a Krisnásokkal együtt. Nekem ez azért fontos, hogy a gyerekek megtanulják, adni jobb, mint kapni. Persze, kapnak ők is ajándékokat, de ne csak erről szóljon a karácsony, hanem arról is, hogy fejlődjön bennük az érzés, hogy sokat tehetnek másokért, és ez sokkal több örömhöz vezet.